Förlänga antennkabeln ER75i

Diskussioner om produkter för GSM nätet så som GSM modem, GPRS modem, 3G routrar. Dessutom svarar vi på opertörsrelaterade frågor som inställning av APN, Fasta IP adresser osv.

Förlänga antennkabeln ER75i

Inläggav rg58 tis 03 mar 2009, 12:04

Jag har en svårtillgänglig installation med radioskugga där utrustningen skall sitta i en källare. Mobilerna funkar knappt där nere så jag tror vi måste förlänga antennkabeln en bra bit. Min fråga är hur lång kabel kan jag ha på routern innan den tappar gprs täckning?
rg58

Re: Förlänga antennkabeln ER75i

Inläggav Ulf Seijmer tis 03 mar 2009, 12:50

Det som är bäst för täckningen är i allmänhet att använda standardlängd på antennkabeln till routern snarare än att förlänga den. Om du har en svag signal och din utrustning är placerad i en källare kan det vara smartare att försöka placera routern mer i markplan och dra en nätverkskabel mellan din utrustning och routern. Nätverkskabeln dämpar inte signalen vilket antennkabeln gör. Sekundärvinsten av att placera routern i markplan är att du med största sannolikhet har färre faktorer mellan router och basstation som dämpar signalstyrkan. Du vet kanske också att du kan se signalstyrkan direkt i webläsaren? (Ladda hem det här dokumentet om du är osäker: http://www.induowireless.com/instruktio ... migang.pdf) Om signalstyrkan är sämre än -85 dB så måste du hitta en bättre antennplacering.
Användarvisningsbild
Ulf Seijmer

Återgå till GSM/3G